maanantai 12. elokuuta 2019

Kesäloma Tallinnassa ja arki jatkuu

On ollu taas vähän kiireitä niinku varmaan huomaa. Mulla on menny aikaa salibandyn, kodin ja lomailun kanssa. Kiireempää voi olla luvassa, sillä syksyllä alkaa oma koulu tähän kaiken rinnalle. En siltikään valita, sillä tykkään pienestä "kiireen" tunnosta ja kun ei oo tylsää. Voisin eka alkaa kertomaan meidän kesälomasta.

Hommattiin meille vihdoin ja viimein passit! Se oliki melkonen työmaa ottaa ite passikuvat, mutta säästettiin aikalailla 80 euroa kun saatiin muutama harmaa hius lisää.. :D  Otettiin kuvat järjestelmäkameralla ja liitettiin ne playkaupasta saatavaan passikuva-sovellukseen. Sieltä ne sai sitte kätevästi sähkösesti käyttöön.

Usva laitettiin Raudaskylän eläinhoitolaan ja me lähettiin matkaan. Meno matka oli oikeen ihana, pysähdeltiin uimaan keiteleeseen ja heinolaan. Käytiin myös ystävä perheen luona kylässä, joiden näkemiseen oli menny aivan liian kauan aikaa.

Oltiin illalla Vantaalla perillä ja hostelli missä oltiin yötä oli aivan kamala!!! Pinttyneet lakanat ja likaset lattiat. Lapset ei meinannu nukahtaa millään sinne, vielä kun Alvarille ei ollu matkahäkkisänkyä ja se huone oli tajuttoman KUUMA, koko päivän sinne huoneeseen oli paistanu aurinko ja oli se kamala helle... Voin sanoa, että sinä yönä alkoi heräämään pieni epätoivo koko reissun suhteen.

Seuraavana aamuna onneksi mieli oli korkiampi ja laiva lähti kohti Tallinnaa. Laivaan oli tosi helppo mennä autolla ja lasten ei pitäny kävellä pitkiä laivaterminaali käytäviä. Laivalla oli tosi taitavat kasvomaalaajat ja mukavaa ohjelmaa lapsille. Laivalla huomasin pankkikorttini olevan hukassa! Ei auttanut ku kuollettaa kortti ja siirtää kaikki rahat miehelle. Toisaalta se oli ihan hyvä kikka, sillä en päässy heti tuhlaamaan päähänpistoihin. :D

Tallinnaan päästyään suunnattiin heti ruokakauppaan, sillä meijän huoneistossa oli ihan normaali keittiö. Vihdoin päästiin huoneistoon ja "asettumaan" aloilleen. Huoneisto oli todella siisti ja hyvin varusteltu. Suosittelen lämpimästi tätä huoneistoa, ainut huono puoli oli kuumuus, luulen kyllä että sillä säällä(+31) kaikkialla oli kuumaa. Laitan vielä loppuun linkin huoneistosta.

Päivät meni todella nopeaa ja tekemistä riitti. Meijän oli tarkoitus käydä mm. Pärnussa ja saarenamaalla, mutta meillä meni aika tallinnaa tutkiessa. Ekana päivänä käytiin rannalla, shoppaileen ja paremmin syömässä. Rannalle mentiin bussilla, sillä sielä pääsi liikkumaan niillä kätevästi ja edullisesti.

Toisena päivänä käytiin uimassa H20 vesipuistossa ja saunamaailmassa. Se oli ihan jees paikka vaikka lapset pieniä olikin siellä riitti tekemistä ja ihmeteltävää.

Kolmantena päivänä lähdettiin tutkimaan vanhaakaupunkia, sielä näkemistä ois ollu vaikka kuinka paljon. Vanhasta kaupungista löytyi tuliaisia ja mukavia pikku terasseja missä voi nauttia auringosta ja jäätelöstä.

Sitten mentiinki jo eläinpuistoon, tällä kertaa omalla autolla. Ollan käyty sielä viimeksi 8 vuotta sitten ja kyllä oli eläimillä paremmat olot siihen verrattuna. Nähtävää oli vaikka kuinka paljon ja perhelippu meille maksoi hurjat 20 euroa. Tarhassa syötiin hattaraa, ihmeteltii eläimiä ja päästiin hoitamaanki eläimiä. Päivä oli jälleen täysin loistava.

Toiseksi viimeisenä päivänä lähdettiin tutkimaan Kadriorgin puistoa, jossa sijaitsi leikkipuisto ja lastenmuseo. Lastenmuseo oli tosi hauska ja sielä meni myös useampi tunti.

Seuraavana päivänä olikin kotiin lähtö päivä. Saatiin avaimet palautettua ja ovet lukossa niin Verneri huomasi puhelimen uupuvan. Tottakai puhelin oli jäänyt huoneistoon.

Kotimatkalla laivalla esiintyi HEVISAURUS! Voi sitä onnen määrää, koko esitystä ei lapsilla mielenkiinto riittänyt kumminkaan katsoa. Laivalla käytiin vielä shoppailemassa hajuvettä, erilaisia karkkeja ja aikuisten juomaa. Kotimatka meni oikeen hyvin, lapset nukku muutaman tunnin autossa, joten 6h automatka ei tuntunu enää nii pitkältä.

Lomamatka oli tosi onnistunut, jos ekaa yötä ei lasketa. :D

Tosiaan Eevertillä alkoi koulu ja täällä alkanu ns."normiarki". Miehellä on vielä muutama viikko lomaa, joten pitää alkaa eristämään kanalaa, tekemään kouluun näyttö ym. Onhan tässä tätä tekemistä, mutta en valita.